“Spannend, absoluut. Maar zeg nou zelf: de benaming Vrouwen Netwerk Zaanstad Plus is toch niet meer van deze tijd? Het klinkt een beetje stoffig. Waar staat die plus voor? Met de groei en aansluiting van onze honderdvijftigste deelneemster werd het hoog tijd voor een nieuwe naam voor ons netwerk: ZaanLinQ. Waarbij onze vormgeefster Jolanda Fisser van JoJo Creatieve Communicatie in de letter Q het universele vrouwenteken verwerkte”, vertelt Petra Derlagen, voorzitter van de Zaanse zakenclub.
De nieuwe naam werd vandaag, vrijdag 11 januari, tijdens de gezamenlijke nieuwjaarsreceptie van de Zaanse ondernemerssociëteit De Corner, De Maatschappij en het vrouwennetwerk onthuld. Een mooie actie van laatstgenoemde onderneemstersclub in het kader van hun jaarthema ‘Zichtbaarheid’.
Boost
“We hebben best slagen gemaakt”, blikt Petra terug op het afgelopen jaar. “Ons netwerk heeft een boost gemaakt in groei onder vrouwelijk ondernemend Zaanstreek. ZaanLinQ – om de naam maar gelijk neer te zetten – is niet alleen in ledental gegroeid, maar ook in kwaliteit. Zo zien inmiddels zakenvrouwen die werken bij grote Zaanse werkgevers ook de voordelen van deelname. Met enige trots mag ik zeggen dat ook vier wethouders zich bij ons hebben aangesloten. Superkicken!”, klinkt het enthousiast.
Een sterk jaarprogramma, aandacht voor iedere deelneemster en goed luisteren naar wat je achterban wil: kernkwaliteiten van het netwerk. Voordat de naam, vaak afgekort tot VNZP, werd omgedoopt polste het bestuur bij verschillende deelnemers de mening.
Klankbord
“ZaanLinQ werd enthousiast ontvangen door de ‘klankborddeelneemsters’. Er zijn ook verschillende namen keihard afgeschoten. De nieuwe naam is lekker kort, krachtig en eigentijds. Het maakt duidelijk wat we zijn en doen: een Zaans vrouwennetwerk waarbij contact leggen, linken, centraal staat. Dit alles onder het welbekende motto samen sterk”, aldus Petra Derlagen die september 2015 de voorzittershamer oppakte. Ze formeerde in korte tijd een hecht bestuur waarna samen een sterk jaarprogramma werd samengesteld. Daarna begon het echte werk pas goed: netwerken en actief nieuwe leden opzoeken. Een klus die Petra vandaag de dag nog steeds met 110% inzet klaart.
(tekst van DK Media, eerder gepubliceerd bij RTV Zaanstreek, video en foto gemaakt door Jolanda Fisser (Jojo Creatieve Communicatie))